هوش مصنوعی چیست؟

What is artificial intelligence?

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
هوش مصنوعی چیست؟
در این مقاله شما با تعریف دقیق هوش مصنوعی ، انواع هوش مصنوعی ، تاریخچه هوش مصنوعی و زیر شاخه های هوش مصنوعی آشنا میشوید ، مرکز هوش مصنوعی ایران با برند بینلو همراه شماست.

آیا می دانید هوش مصنوعی چیست؟ آیا هوش مصنوعی همان ربات هایی هستند که این روزها همه درباره آن ها صحبت می کنند؟ آیا می دانید عملکرد هوش مصنوعی چگونه است و می تواند چه کارهایی انجام دهد؟ اگر شما هم جزء این دسته از افرادی هستید که به تازگی این واژه به گوشتان خورده و تمامی سوالات بالا در مورد آن ذهنتان را درگیر کرده است به شما پیشنهاد می کنیم حتما این مطلب ما را تا اتمام شدن آن مطالعه کنید تا در انتها با مفهوم واقعی این واژه و کاربردهای آن در آینده زندگی بشر مطلع شوید.

تعریف دقیق هوش مصنوعی چیست؟

به لطف فیلم ها علمی و تخیلی که این روزها در رسانه های مختلف پخش می شوند خیلی از مردم هوش مصنوعی را همان ربات های بی احساس ساخته شده دست بشر می دانند که قرار است در آینده برای انجام راحت کارها و فعالیت های مختلف به کمک بشر بیاید. باید گفت واقعیت موضوع با آنچه که در تصورات خیلی از افراد است تفاوت دارد. در حقیقت هوش مصنوعی یک نوع تکنولوژی منحصر به فرد ساخت دست بشر است که توانایی تفکر و تحلیل رویدادهای محیط را دارد. اگرچه این میزان تحلیل و تفکر تفاوت های بسیاری با تفکر انسانی دارد اما به واقع این فناوری مدرن هم سعی دارد همه آنچه را که در بشر عادی است تقلید کند.

هوش مصنوعی که در لاتین به واژه Artificial intelligence نام دارد به ربات های کامپیوتری گفته می شود که به ساخت و تولید ماشین های هوشمند می پردازد. ماشین هایی که درست به مثابه یک انسان عمل کرده و نسبت به اتفاقات اطراف خود واکنش نشان می دهند. در یک بیان ساده تر هوش مصنوعی یک سیستم عامل هوشمند است که با شناسایی و تحلیل محیط اطراف، شانس موفقیت خود را در نزدیک شدن به افکار انسانی افزایش می دهد. 

تاریخچه پیدایش هوش مصنوعی

با توجه به تعاریفی که در بالا از هوش مصنوعی شد، این واژه آنگونه که در تصورمان است در واقعیت وجود نداشته باشد. اما باز هم خیلی از فعالیت های روزانه ما از جمله گشتن در دنیای اینترنت، فعالیت در بسیاری از شبکه های اجتماعی و... همه و همه می توانند برگرفته از هوش مصنوعی باشند. در واقع استفاده از این تکنولوژی آنقدر متمادی و تکرارپذیر است که به بخشی از زندگی روزمره همه ما تبدیل شده است. این در حالی است که حتی یک لحظه به موضوع فکر نمی کنیم که ما داریم از هوش مصنوعی استفاده می کنیم.

تاریخچه پیدایش هوش مصنوعی به سال های مربوط به جنگ جهانی دوم بازمی گردد. در شرایطی که نیروهای آلمانی برای افزایش امنیت پیام های خود و رمزنگاری آن ها از  از ماشین enigma استفاده می کردند. در آن زمان یک دانشمند انگلیسی به نام آلن تورینگ در تلاش بود تا با شکستن رمز و کدهای امنیتی، میزان ایمن بودن پیام های آنان را به حداقل برساند. حاصل تلاش تورینگ در این راستا ساخت ماشینی به نام bombe بود که با قابلیت رمز گشایی می توانست امنیت پیام های نیروهای آلمانی را پایین بیاورد. باید گفت هر دو دستاورد آلمانی ها و انگلیسی ها پایه های ساخت هوش مصنوعی را تشکیل می دادند. یعنی ماشینی که همانند انسان عمل می کند.

شاخه های هوش مصنوعی

باید گفت که هوش مصنوعی یک دانش بسیار وسیع و پیچیده ای است که شاخه های متعددی از آن نشات می گیرند. از جمله:

رباتیک

 یادگیری ماشین

  سیستم خبره

 شبکه عصبی

 منطق فازی

  پردازش زبان طبیعی

انواع هوش مصنوعی

 

آنچه که امروزه به عنوان هوش مصنوعی یا AI شهرت دارد به انواع زیر تقسیم می شود:

هوش مصنوعی محدود

آنچه که از تاریخچه هوش مصنوعی پیدا است یادگیری ماشین یا همان هوش مصنوعی محدود خیلی زودتر از سایر انواع آن به وجود آمده است. این روزها نمونه هایی از یادگیری ماشین بسیار زیاد است برای مثال تکنولوژی که در ساخت ماشین های رایانه ای برای انجام بازی هایی مثل شطرنج به کار رفته است و یا موارد دیگری که توانسته قوی تر از انسان عمل کند نمونه هایی از هوش مصنوعی هوشمند می باشد. اگر بخواهیم از دیگر کاربردهای داده کاوی یا همان هوش مصنوعی محدود صحبت کنیم نباید از موارد زیر غافل شویم:

•        سیستم های پردازش چهره که می توانند کارهای بسیاری مانند تشخیص و شناسایی هویت فرد را انجام دهند

•        سیستم های هوشمند که در مراکزی مانند بانک ها عملیات مالی افراد را به طور خودکار انجام می دهند

•        تکنولوژی هوشمند که خیلی از نیازهای ما را در یک بازه زمانی خیلی سریع انجام می دهند. مانند رزرو بلیط هواپیما

هوش مصنوعی عمومی

منظور از هوش مصنوعی عمومی همان تکنولوژی است که قادر است همانند انسان دنیای اطراف را درک کرده و به تحلیل آن بپردازد. در واقع این تکنولوژی دارای ظرفیت و گنجایش مثابه یک انسان است که می تواند همسطح او به فعالیت بپردازد. حتی در بسیاری از موارد هم بهتر از انسان عمل کند

 

2 دیدگاه:

دیدگاه خود را بیان کنید

ایمیل شما به هیچ کس نمایش داده نخواهد شد. *