ماشین لرنینگ چیست؟

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
ماشین لرنینگ چیست؟
یادگیری ماشین یکی از زیر شاخه های هوش مصنوعی است ، همانظور که از اسمش مشخص است به فرایندی که ماشین به یادگیری یک موضوع میپردازد گویند که بینلو به بررسی ماشین لرنینگ و انواع روش های یادگیری ماشین پرداخته است.

امروزه در عصری زندگی می‌کنیم که تکنولوژی با سرعت بسیار حیرت‌انگیزی در حال پیشرفت است، هر روزه با معرفی تکنولوژی‌ها و عجایب جدیدی روبه‌رو هستیم و این مورد به قدری تشدید شده است که دیگر افراد نمی‌توانند با این اتفاقات همراه شوند و پیگیری آن‌ها نیز سخت شده است. یکی از عجایب ده‌های اخیر که توانسته تغییرات بنیادی در زندگی افراد ایجاد کند را می‌توان به وجود آمدن هوش مصنوعی یا Ai (Artificial Intelligent) دانست. این مورد را می‌توان یکی از گرایش‌های جدید در علوم کامپیوتر دانست که با داشتن ویژگی‌های زیاد و همچنین گسترده، قادر است تا دنیا را متحول کند. 

همانطور که اشاره کردیم، هوش مصنوعی دارای ویژگی‌های زیادی است، شاید بتوان یکی از دلایل اصلی تنوع آن را نیز همین مورد دانست. هوش مصنوعی به علت محبوبیت بالا، کاربرد فراوان و از همه مهمتر تأثیرگذاری بالا، در بخش‌های مختلفی دسته‌بندی شده است تا بتوان نهایت استفاده را از این علم داشت. یکی از اصلی‌ترین بخش‌های علوم مذکور را می‌توان یادگیری ماشین یا Machine Learning دانست، بخشی که امروزه بسیار مورد توجه افراد حرفه‌ای قرار گرفته است. با گذشت زمان، هر روزه شاهد تأثیرگذاری بیشتر ماشین لرنینگ بر روی زندگی افراد هستیم. حال شاید برای شما این سوال بوجود آمده باشید که یادگیری ماشین چیست؟ چه شباهاتی با هوش مصنوعی دارد؟ انواع آن کدامند؟ کاربرد‌های اصلی داده کاوی چیست؟ اگر که به دنبال پاسخ سوالات خود هستید در این مطلب با من همراه باشید تا به صورت مختصر و مفید به ذکر مهمترین مواد در رابطه با یادگیری ماشین بپردازیم و شما را به صورت کلی با این مورد آشنا کنیم.

ماشین لرنینگ چیست؟

 

در یک جمله می‌توان ماشین لرنینگ را توضیح داد، به فرآیند‌هایی گفته می‌شود که به کامپیوتر کمک می‌کند از پس وظایفی بر بیاید که انسان قادر به انجام آن‌ها نیست. این موارد می‌تواند در انواع مختلفی اثرگذار باشد که از ساده‌ترین آن‌ها می‌توان به راندن خودرو‌ها یا در اصل اتوماتیک شدن آن‌ها تا ترجمه کردن گفتار و صحبت انسان اشاره کرد. این موارد در قالب‌های مختلفی انجام می‌شوند که برای مثال می‌توان به نرم‌افزار‌هایی اشاره کرد که شما با استفاده از آن‌ها به موارد خاصی پی می‌برید و در اصل به کسب اطلاعاتی می‌پردازید که به صورت عادی و بدون داشتن این امکانات ممکن نبوده است.

یکی از اصلی‌ترین اهداف استفاده و توسعه‌ی ماشین لرنینگ را می‌توان ایجاد قابلیت یادگیری در ماشین‌ها دانست. این کار باعث می‌شود که ماشین‌ها بدون نیاز به انسان، به یادگیری اطلاعات و انتقال آن بپردازند. در بهترین حالت، شما باید تمامی موارد را در اختیار یک ماشین قرار دهید تا بتواند به صورت کامل و دقیق به یادگیری بپردازد. فرآیند یادگیری در ماشین‌ها دارای پیچیدگی‌های بخصوص خود است و با برنامه‌ریزی درست آن شما می‌توانید به ساده‌ترین شکل ممکن آن را پیاده‌سازی کنید. پس بهتر است به این مورد توجه ویژه‌ای داشته باشید چرا که موردی تعیین کننده است.

کاربرد‌های اصلی ماشین لرنینگ

استفاده از ماشین لرنینگ در حال حاضر رونق بسیاری دارد و در صنایع مختلف استفاده از آن به عمل می‌آید. تحقیقات انجام شده در رابطه با این موضوع، با توجه به بازار کار نشان می‌دهد که تا چند سال آینده شاهد پیشرفت چشمگیری در رابطه با این موضوع خواهیم بود و شغل‌های بسیار به این زمینه کشیده می‌شوند. امروزه شرکت‌های زیادی در حال استفاده از این علم هستند که از مهمترین آن‌ها می‌توان بهGE،Siemens ،Intel ،Bosch  و Microsoft اشاره کرد که به سرمایه‌گذاری عظیمی برای این کار پرداخته‌اند. استفاده این فناوری در کاهش هزینه‌های‌کارگران، کاهش نقص محصول، کوتاه شدن زمان خرابی برنامه‌ریزی نشده، بهبود زمان انتقال و افزایش سرعت تولید بسیار مفید است.

یادگیری ماشین به چند دسته تقسیم می‌شود؟

 

همانطور که اشاره کردیم، استفاده از یادگیری ماشین به سطحی از تکامل رسیده است که می‌توان از آن در هر رشته و موردی استفاده به عمل آورد. به طبع زمانی که یک علم به این حد از کاربردی بودن برسد، خواهان آن بیشتر از همیشه خواهد بود و در سریع‌ترین زمان ممکن توسعه می‌یابد. موردی که در اصل منجر به تقسیم شدن این رشته به چند زیر بخش خواهد شد. در این بخش از مطلب با ما همراه باشید تا به ذکر مهمترین دسته‌های ماشین لرنینگ بپردازیم:

یادگیری تقویتی (Reinforcement Learning)

یادگیری با نظارت (Supervised Learning)

یادگیری بدون نظارت (Unsupervised Learning)

ممنونیم که تا پایان این مطلب همراه ما بودید، امیدواریم از خواندن موارد گفته شده لذت برده باشید و بتوانید اطلاعات جامع و کاملی در رابطه با ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی بدست بیاورید. ما سعی داشتیم تا به صورت مختصر و مفید به ذکر مهمترین موارد در رابطه با داده کاوی و یادگیری ماشین بپردازیم تا شما بتوانید اطلاعات حداقلی در رابطه با این موضوع بدست بیاورید. 

 

2 دیدگاه:

دیدگاه خود را بیان کنید

ایمیل شما به هیچ کس نمایش داده نخواهد شد. *