با سامنه های خبره و کاربرد آنان بیشتر آشنا شوید

Learn more about expert systems and their applications

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
با سامنه های خبره و کاربرد آنان بیشتر آشنا شوید
سیستم های خبره در هوش مصنوعی، یار شفیق کسب و کارها! حل مسائل و ارزیابی داده های کامپیوتری اغلب اوقات توسط متخصصان هوشمند انجام می‌شود. هوش مصنوعی در راستای کاهش نیاز سازمان ها به متخصصین و رفع نیاز کاردانان و متخصصین اولیه، سامانه های هوشمندی طراحی نموده است که مهارت و قدرت استدلال هوش انسان را در موارد مختلف شبیه سازی نموده اند.

سیستم های خبره در هوش مصنوعی، یار شفیق کسب و کارها! حل مسائل و ارزیابی داده های کامپیوتری اغلب اوقات توسط متخصصان هوشمند انجام می‌شود. هوش مصنوعی در راستای کاهش نیاز سازمان ها به متخصصین و رفع نیاز کاردانان و متخصصین اولیه، سامانه های هوشمندی طراحی نموده است که مهارت و قدرت استدلال هوش انسان را در موارد مختلف شبیه سازی نموده اند.

این نرم افزارها در واقع با داده کاوی و استدلال در مورد مباحث مالی، حسابداری، مدیریتی، کتابداری و... تصمیم گیری می‌کنند. ساختار سامانه های خبره پیشرفته تر از سایر نرم افزارها می باشد، یعنی به جای بهره گیری از الگوریتم های خاص و پاسخ های تکراری، با تحلیل داده ها و بهره گیری از آزمون و خطا، پاسخ های هوشمندانه و متناسب با وضعیت را ارائه می‌دهند. سیستم های خبره در هوش مصنوعی در حوزه های مختلف پزشکی، مشاوره حقوقی، مشاوره روانشناسی، حسابداری، باستان شناسی و... مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تعریف سیستم های خبره در هوش مصنوعی

سیستم های خبره در هوش مصنوعی به عنوان یکی شاخه های کاربردی هوش مصنوعی شناخته می‌شوند که با ارزیابی داده ها و بهره گیری از منطق و استدلال شبیه سازی شده ی انسان، به ارائه خدمات مختلف می پردازند. سامانه های خبره در واقع مانند یک متخصص خبره به داده کاوی، حل مسائل و ارائه راه حل مناسب می پردازند. این نرم افزارها بر اساس یادگیری ماشینی داده کاوی که توسط انسان ها برایشان مشخص شده اند، فعالیت می‌کنند. اولین سیستم های خبره ابتدا در سال 1970 میلادی برای کمک به متخصصین طراحی شدند.

کاربرد سیستم های خبره در هوش مصنوعی

سامانه های خبره در هوش مصنوعی به عنوان گامی بزرگ در سیستم های کامپیوتری محسوب می‌شوند که در زمینه های مختلفی چون پزشکی، مهندسی، مشاوره، حسابداری، امور مالیاتی، پرتونگاری و صنایع تولیدی کاربرد دارند. هوش مصنوعی متناسب با نیاز مشاغل مختلف، جهت ارزیابی، دسته بندی، طراحی، مشاوره، پیش بینی، ایجاد مفاهیم و عبارات، برنامه ریزی، تصمیم گیری و ارائه راهکار سامانه های هوشمند خبره را طراحی می‌کند. در واقع این سامانه ها متناسب با حوزه فعالیت، پاسخ مناسب ایجاد می‌کنند.

مزایای سیستم های خبره در هوش مصنوعی

بهره گیری از سیستم های خبره در هوش مصنوعی، مزایای بسیاری چون پاسخ دهی سریع، حل مسئله آسان، کاهش هزینه ها و... دارد.

· افزایش میزان دسترسی: میزان دسترسی افراد به دانش و تجربیات بیشتری، گسترش می یابد؛ به عبارت دیگر سیستم خبره ارائه دهنده تجربیات متفاوت به کاربران می باشد.

· کاهش هزینه ها: استفاده از سیستم های خبره با کاهش نیاز به نیروی انسانی و کاهش آزمون و خطا در دنیای واقعی، میزان هزینه ها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

· تجربیات گسترده: آگاهی از تجربیات و دانش چندین متخصص با استفاده از سیستم های خبره امکان پذیر می‌گردد.

· پاسخ دهی سریع: سیستم های خبره بدون اتلاف وقت و در اسرع وقت، پاسخ های مناسب و تجربیات کارآمد را به کاربران ارائه می دهند.

· انتقال دانش بدون نیاز به متخصصان: می توان از این سیستم ها به آسانی در شرکت ها و مکان هایی که دسترسی به متخصصان خبره دشوار است، استفاده نمود.

کاربردهای سیستم های خبره در هوش مصنوعی

طراحی سیستم های خبره در هوش مصنوعی در واقع خداحافظی با محدودیت های تصمیم گیری سیستم ها و سلام به متخصصان خبره مجازی محسوب می‌شود. کاربرد این سیستم ها در برخی حوزه ها به شرح ذیل می باشد.

کاربرد سامانه های خبره در پزشکی: سامانه های خبره با بهره گیری از تجربیات و دانش پزشکان و متخصصان مختلف در حوزه پزشکی با انجام آزمایشات مختلف و تجزیه تحلیل داده های پزشکی، وضعیت بیمار، نوع بیماری، میزان وخامت بیماری، راه حل های درمانی و روش های پیشگیری را به متخصصان ارائه می‌دهد. این سیستم در مدیریت امور مالی پزشکان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد سامانه های خبره در امور مالی: سامانه های خبره در امور مالی، حسابداری و حسابداری مدیریت کاربرد گسترده ای دارند. تحلیلگران مالی، مدیران، حسابداران، کارشناس های امور مالیاتی و حتی مردم عادی از این سامانه ها به منظور تصمیم گیری صحیح از این نرم افزارها بهره می‌گیرند. ارزیابی ریسک، توصیه های هوشمندانه مالیاتی، تعیین بهای اولیه و تمام شده محصولات، ارزیابی صورت حساب‌های مالیاتی، کشف تخلفات و اشتباهات و... از کارایی های سامانه خبره در امور مالی میباشد.

کاربرد سامانه های خبره در امور اطلاع رسانی: قرارگیری تجربیات متخصصان و دانش افراد با تجربه در اختیار عموم مردم از طریق سامانه های خبره امکان پذیر می باشد. این سامانه ها در امور کتابداری و ارزیابی محتوای متن های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. خلاصه نویسی مطالب، بازیابی متون، ارزیابی محتوا، مدیریت و ساماندهی سیستم های کتابداری از ویژگی های کاربردی این سامانه ها می باشد.

 

2 دیدگاه:

دیدگاه خود را بیان کنید

ایمیل شما به هیچ کس نمایش داده نخواهد شد. *