پردازش زبان طبیعی (NLP) چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

What is Natural Language Processing (NLP) and what are its uses?

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
پردازش زبان طبیعی (NLP) چیست و چه کاربرد هایی دارد؟
NLP اختصار شده Natural Language Processing یا پردازش زبان طبیعی است که به ارتباط بین زبان انسان و کامپیوتر گفته می شود. البته زبان NLP فصل مشترک بین زبان محاسباتی، هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر به حساب می آید. این زبان زیر مجموعه ای از هوش مصنوعی بوده که کامپیوترها در آن معنی زبان بشر را به صورت هوشمندانه و کاربردی درک، آنالیز و تفسیر می کنند.

پردازش زبان طبیعی ( NLP ) چیست؟

NLP اختصار شده Natural Language Processing یا پردازش زبان طبیعی است که به ارتباط بین زبان انسان و کامپیوتر گفته می شود. البته زبان NLP فصل مشترک بین زبان محاسباتی، هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر به حساب می آید. این زبان زیر مجموعه ای از هوش مصنوعی بوده که کامپیوترها در آن معنی زبان بشر را به صورت هوشمندانه و کاربردی درک، آنالیز و تفسیر می کنند. همچنین برنامه نویسان با استفاده از این زبان می توانند علم خود را برای اتمام وظایفی همچون بخش بندی موضوعات یا topic segmentation ، تشخیص گفتار یا speech recognition ، تحلیل احساسات یا sentiment analysis ، کشف و دسته بندی ارتباط معنایی یا relationship extraction ،شناسایی موجودیت های نامدار یا named entity recognition ، ترجمه و خلاصه سازی اتوماتیک سازمان بندی کرده و ساختار دهند.

انجام عملیات پردازش روی کلمه با متن همانند دسته ای از نمادها معامله می کند اما nlp زبان را بافتاری با رشته مراتب در نظر خواهد گرفت. یک عبارت از مجموعه ایی کلمات ساخته شده، یک جمله از چندین عبارت و در آخر جملات ایده ای را خلق می کنند. حال سوال اینجاست که پردازش زبان طبیعی به چه طریقی می تواند به آشکار ساختن احساسات منفی و مثبت در سوشیال میدیا کمک کند؟ این فناوری کشف احساسات را با تجزیه و سپس تحلیل زبان انجام می دهد. همچنین سیستم های NLP خیلی وقت است که در این زمینه کارکرد مناسبی داشته که تصحیح گرامر، ترجمه خودکار زبان های متفاوت به یکدیگر و دگرگونی گفتار به نوشتار نمونه هایی است که می توان آن ها را معرفی کرد.

کاربردهای پردازش زبان طبیعی

پردازش زبان طبیعی برای تجزیه و تحلیل یا واکاوی متن به کار برده می شود و به ماشین ها ین اجازه را می دهد تا طریقه صحبت بشر را درک کند.به طور معمول از این زبان جهت استخراج متن، پاسخ دهی خودکار و ترجمه به وسیله ماشین استفاده می شود. البته این زبان در دنیای کامپیوتر به عنوان مسئله ای سخت از آن نام می برند، با این وجود یادگیری ماشین ها و استفاده از آن ها برای درک زبان بشر الزامی بوده و نحوه ی ارتباط آن ها به این منظور است که خلق معنا را به آسانی درک کنند. بنابراین آگاهی از معنی تمام کلمات به تنهایی کافی نمی باشند. یادگیری زبان یکی از آسان ترین کارهایی است که انسان می تواند در کمترین زمان آن را بیاموزد، ولی گنگی و پیچیدگی در زبان، توانایی کامپیوتر به مراحل پردازش زبان را مشکل و مشکل تر می کند.

شیوه عملکرد پردازش زبان طبیعی

الگوریتم های پردازش زبان طبیعی کاربردهای متعددی دارد که به برنامه نویس ها این امکان را می دهد، نرم افزاری برنامه ریزی یا طراحی کرده که زبان بشر را بفهمد. البته زبان بشریت ماهیتی سخت و پیچیده دارد که اجرای آن توسط این فناوری تقریبا کار سختی است. اما در حالت کلی دارای کاربردهای زیر می باشد.

بلاک های خلاصه کننده متن

اگر شخص از خلاصه کننده ها در برنامه ویسی خود استفاده کند، به طور  خودکار اطلاعات نامربوط و بی اساس حذف شده و ایده های اصلی و مطالب مهم استخراج می شود.

طراحی ربات چت

گوگل با استفاده از Point-of-Speech طرحی برای تجزیه و تحلیل یا واکاوی زبان با Deep Learning تولید کرده است.

Linear Discriminant Analysis  یا آنالیز تشخیص خطی، تکنیکی است که با استفاده از آن می توان مطالب داخل یک متن را به آسانی تشخیص داد.

تشخیص نوع موجودیت به دست آمده

طوری که شخص از سازمان یا مکانی برای شناسایی و تشخیص موجودیت های نامدار بهره می برد.

تشخیص احساسات

از طریق تحلیل احساسات و بدون هیچ گونه مشکلی می توان شرایط یک دسته از متن را از بسیار مثبت گرفته تا بسیار منفی و خنثی تشخیص داد.

پردازش زبان طبیعی و کتابخانه Open Source

الگوریتم های مربوط به ساخت بلاک پردازش زبان طبیعی از طریق این کتابخانه ها برای کاربردهای واقعی مهیا می کند.

Stanford NLP  - پردازش زبان طبیعی  

مجموعه ای بزرگ از ابزارهای این فناوری بوده که تحلیل احساسات، سیستم جداسازی (تفکیک پذیری) نقش، بازشناسی موجودیت نامی، داده کاوی و نقش دستوری کلمات را عرضه می کند.

NLTK – پردازش زبان طبیعی

Natural Language Toolkit نوعی کتابخانه بوده که ماژول های گوناگونی جهت پردازش متن، تجزیه، برچسب زنی، ریشه یابی، توکن سازی و دسته بندی در اختیار برنامه نویسان قرار می دهد.

Apache OpenNLP – پردازش زبان طبیعی

نوعی ابزار یادگیری ماشینی بوده که قطعه بندی، داده کاوی، نقش دستوری کلمات، تقسیم بندی جملات، توکن سازی، تفکیک پذیری و تجزیه نقش را عرضه می کند.

 

2 دیدگاه:

دیدگاه خود را بیان کنید

ایمیل شما به هیچ کس نمایش داده نخواهد شد. *