داده کاوی چیست؟

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
داده کاوی چیست؟
با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد تحولات عظیم در ابزار‌های دیجیتال و پلتفرم‌های اطلاعاتی، شاهد این هستیم که در دهه‌ی اخیر به حد زیادی از تولید و ثبت داده‌ها رسیده‌ایم. اتفاقی که بسیار کم نظیر است و در اصل تولید داده‌ها به طرز چشم‌گیری افزایش را تجربه کرده است. اینکه شما بتوانید به ذخیره اطلاعات خود و ثبت آن‌ها بپردازید، شرایط جدیدی را ایجاد کرده است و در اصل باعث مهیا شدن ویژگی‌های جدیدی برای کسب و کار‌ها شده است.

داده کاوی چیست؟ 

با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد تحولات عظیم در ابزار‌های دیجیتال و پلتفرم‌های اطلاعاتی، شاهد این هستیم که در دهه‌ی اخیر به حد زیادی از تولید و ثبت داده‌ها رسیده‌ایم. اتفاقی که بسیار کم نظیر است و در اصل تولید داده‌ها به طرز چشم‌گیری افزایش را تجربه کرده است. اینکه شما بتوانید به ذخیره اطلاعات خود و ثبت آن‌ها بپردازید، شرایط جدیدی را ایجاد کرده است و در اصل باعث مهیا شدن ویژگی‌های جدیدی برای کسب و کار‌ها شده است. امروزه کسب و کار‌ها قادر هستند تا با اقدام به تحلیل داده‌ها و استخراج اطلاعات مورد نیاز خود، به روند توسعه‌ی سازمان‌ها مطلع شوند و با استفاده از این اطلاعات در اصلی به عنوان چشمی سوم برای مدیران خود، کمک به اتخاذ تصمیم‌های استراتژیک و حیاتی در محیط کسب و کار خود کنند. تصمیماتی که می‌تواند نقش مهمی در آینده‌ی یک شرکت داشته باشد و موفقیت یا شکست آن را تعیین کند.

شاید بتوان مهمترین اتفاق در این زمینه را ظهور علمی با نام داده کاوی یا دیتا ماینینگ دانست. این علم که با نام‌های دیگری نظیر پردازش داده نیز شناخته می‌شود باعث شده است که امروزه داده به یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌های سازمان‌ها تبدیل شود. داشتن چنین اطلاعاتی می‌توان به شما کمک زیادی کند و ترکیب آن با هوش مصنوعی و یادگیری ماشین باعث می‌شود تا شما بتوانید به نتایج فوق‌العاده‌ای دستیابی پیدا کنید. اگر که به دنبال دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با پردازش داده یا داده کاوی هستید در این مطلب با ما همراه باشید تا به صورت مختصر و مفید به ذکر مهمترین موارد بپردازیم.

 

داده کاوی چیست؟

 

قبل از اینکه با مفهوم داده کاوی آشنا شوید، بهتر است بدانید که در اصل داده چیست. داده را می‌توان کوچک‌ترین و ساده‌ترین واحد یک محتوا دانست. در اصل تمامی کاراکترها، آمار، ارقام و حقایقی که توسط سیستم‌ها و یا محققان جمع آوری شده و توضیح و تفسیر اضافه‌ای بر آن‌ها افزوده نشده باشد داده را می‌توان نوعی از داده دانست. حال که با مفهوم داده به صورت کلی آشنا شده‌اید بهتر است به توضیح داده‌کاوی بپردازیم.

به جرات می‌توان گفت که ورود دانش داده کاوی و پردازش داده در دنیا توانسته تحولات بسیاری را ایجاد کند. به صورت کلی داده کاوی علمی است که در آن به استخراج اطلاعات، الگو‌ها و تحلیل مجموعه از داده‌های خام می‌پردازید، داده‌هایی که می‌توانند متعلق به یک شرکت، جامعه یا هر سازمانی باشند. در زمان‌هایی که شاهد بوجود آمدن آنچنان داده‌ای نبودیم، انسان‌ها به سادگی می‌توانستند با بررسی این موارد به چم و خم آن پی ببرند. اما امروزه با افزایش حجم ورود این اطلاعات شاهد رخ داد اتفاق دیگری هستیم و می‌توان این مورد را علت اصلی نیاز افراد به داده کاوی دانست.

 

مزایای استفاده از داده‌کاوی

 

استفاده از داده‌کاوی دارای مزیت‌های وسیعی است که شاید بتوان وجود این موارد را یکی از دلایل اصلی محبوبیت بالای این علم دانست. کاربرد داده‌کاوی نیز بسیار وسیع است و از آن می‌توان در حوزه‌های مختلفی از جمله بهداشت و درمان، سلامت، سیاست، درک بهتر رفتار مشتریان کسب و کارها، تجارت، بیمه، بانکداری و علوم مالی، جامعه شناسی، علوم مهندسی و ... استفاده کرد. در اصل داده‌کاوی می‌تواند به مدیران کسب و کار‌ها کمک زیادی کند تا بتوانند در تصمیم‌گیری‌های خود به صورت هوشمند‌تری عمل کنند. کاری که نتیجه‌ی مثبتی خواهد داشت و باعث می‌شد علاوه بر کاهش ریسک تصمیمات خود، گزینه‌های پیش روی خود را به بهترین شکل ممکن بررسی کنند. از دیگر مزایا استفاده از داده‌کاوی می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به شناخت به موقع ترندها و فرصت‌ها
  • کاهش ریسک تصمیمات و جلوگیری از تصمیم گیری‌های احساسی
  • بهبود دید مدیران و کمک به عرضه‌یابی درست
  • فراهم شدن امکان پیش بینی وقایع و درک بهتر آینده
  • افزایش کارایی سازمان
  • جلوگیری از اتلاف منابع و کاهش هزینه‌ها

 

کاربردهای داده کاوی

داده کاوی با توجه به محبوبیت بالا در میان عموم، توانسته است در صنایع مختلفی استفاده داشته باشد و در اصل برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار گرفته و کارآمد ظاهر شود. در این بخش از مطلب با ما همراه باشید تا به ذکر کاربرد‌های داده کاوری بپردازیم:

  • بیوانفورماتیک بهداشت و درمان
  • فیلتر کردن اسپم
  • سیستم‌های توصیه کننده
  • بازاریابی و هدف گذاری بر مبنای بانک‌های اطلاعاتی
  • تحلیل احساسات 
  • داده کاوی کیفی 
  • مدیریت ریسک اعتباری و امتیاز دهی اعتبار
  • تشخیص و پیشگیری از کلاهبرداری

 

ممنونیم که تا پایان این مطلب همراه ما بودید، امیدواریم از خواندن موارد گفته شده اطلاعات جامع و کاملی بدست آورده باشید. ما سعی داشتیم تا به صورت مختصر و مفید به ذکر مهمترین موارد در رابطه با داده کاوی بپردازیم تا شما به صورت کلی با این موضوع آشنا شوید.

 

2 دیدگاه:

دیدگاه خود را بیان کنید

ایمیل شما به هیچ کس نمایش داده نخواهد شد. *